En DataHub er en webapplikation, der indsamler, bearbejder og sammenfletter data fra en virksomheds eksisterende IT-systemer og arbejdsgange. Data kan hentes via API’er, e-mails eller manuelt input fra medarbejdere. Det indsamlede datagrundlag kan derefter anvendes til rapportering, automatisering og strategisk indsigt . Bemærk at en Datahub går på tværs af systemer og mange opfatter Power BI og D365 som grundlaget for data opsamling.
Mange virksomheder oplever, at data er spredt ud over forskellige systemer, afdelinger og processer. Det kan betyde, at vigtige indsigter går tabt, og at beslutninger træffes på et usikkert – eller i værste fald forkert grundlag.
En DataHub samler data ét sted, gør det anvendeligt og skaber reel forretningsværdi.
En DataHub kan blandt andet bruges til :
Illustrationen i brochuren (se under værktøjer) viser, hvordan en DataHub fungerer som bindeled mellem forskellige systemer (økonomi, salg, marketing, operations m.fl.) og output som rapportering, visualisering og automatisering af arbejdsgange.