Forside / Artikler / Kunder / Kunder er ikke ens

Kunder er ikke ens

I det gamle produktionssamfund var det en udbredt opfattelse, at man altid behandler alle kunder ens.

I 2025 er dette er en farlig tankemåde. Kunder skal behandles, som de har fortjent eller vil kunne gøre sig fortjent til.
Det er derfor afgørende, at kundernes kendetegn og vurderingspunkter er tydelig, og at “sproget” omkring de enkelte kunder forstås ens af alle medarbejdere.

Det ses ofte at sælgere har en opfattelse af kunderne, og at andre funktioner kan have en helt anderledes vurdering.

Sælgeren har store planer med kunden men bogholderiet oplever at de skal bruge en masse energi på at rykker kunden for betalinger.

Produktudviklingen anser kunden for at være en ressource til at udfordre med nye produkter og services, men den indkøbs ansvarlige synes at indkøbet overhovedet ikke passer ind i

OG sådan kan man finde masser af eksempler på at forskellige funktioner i en virksomhed ikke har en fælles opfattelse og overblik over en kundes indvirkning eller potentiale.

Der findes mange metoder til at skabe et fælles sprog, men det er afgørende, at man i en virksomhed bruger tid sammen på at få defineret hvad der kendetegner gode/ikke-gode kunder.

 

Kunne du tænke dig at høre mere?

Er du interesseret i at høre mere, så kontakt mig i dag. Jeg er klar til at hjælpe.
Ole Overgård
Partner
Del denne artikel
© Lederskabssupport ApS