Forside / Artikler / Strategi og ledelse / Krisestyring

Krisestyring

Krisestyring og bevidsthed.

Hvorfor flere kriser opstår i en digital tidsalder

I de seneste år har der været en markant stigning i antallet af kriser, som ledere og virksomheder skal håndtere. Mens nogle kunne fristes til at tro, at virksomheder er blevet mere uetiske, er virkeligheden en anden. Den primære årsag til denne udvikling skal findes i den digitale tidsalder, hvor informationer deles med lynets hast, samt en markant ændring i, hvordan vi som samfund opfatter rigtigt og forkert.

Virksomheder og ledere står derfor over for en ny virkelighed, hvor deres beslutninger bliver gransket i realtid, og hvor enhver handling – bevidst eller ubevidst – kan blive genstand for offentlig debat. Dette betyder, at det ikke nødvendigvis er antallet af egentlige fejl, der er steget, men snarere antallet af situationer, der bliver eksponeret som kriser.

Hvorfor oplever virksomheder flere driftsmæssige kriser?

En væsentlig årsag til den stigende mængde kriser er, at virksomheders drift i dag er afhængig af mange eksterne faktorer såsom globale forsyningskæder, makroøkonomiske forhold, nye reguleringer og skiftende kundebehov. Små forstyrrelser i én del af værdikæden kan hurtigt eskalere og få konsekvenser for hele virksomheden.

Dertil kommer, at kravene til virksomheders ansvarlighed og bæredygtighed er steget markant. Lovgivning og samfundsforventninger ændrer sig hurtigt, og virksomheder skal konstant tilpasse sig for at sikre stabilitet i deres drift.

En ændring i værdier og normer

En anden væsentlig faktor bag den stigende mængde af kriser, er den hastige ændring i samfundets normer og værdier. Hvad der for blot et årti siden blev betragtet som acceptabelt, kan i dag være fuldstændig uacceptabelt. Spørgsmål om diversitet, miljøhensyn, ligestilling og etik bliver i stigende grad vigtige for både forbrugere og medarbejdere. Når nye normer opstår, kan handlinger, som tidligere var harmløse, pludselig blive opfattet som uetiske eller problematiske.

Virksomheder, der ikke hurtigt nok tilpasser sig disse skiftende normer, kan finde sig selv i en situation, hvor de bliver mødt af massiv kritik. Dette betyder, at ledere skal være ekstremt opmærksomme på de sociale strømninger og konstant opdatere deres virksomheds praksis og kommunikation for at undgå kriser.

For at navigere i denne nye virkelighed må virksomheder være proaktive i deres kommunikation og krisestyring. Dette indebærer:

Den stigende mængde af kriser betyder ikke nødvendigvis, at virksomhederne er blevet dårligere til at drive forretning – men snarere at de opererer i en ny virkelighed, hvor information spredes hurtigere, og samfundets moralske pejlemærker forandrer sig med rekordfart. Ledere, der formår at forstå og navigere i denne virkelighed, vil stå stærkest i fremtidens forretningslandskab. (Lederskab – ved at inspirere, motivere og skabe tillid)

Derfor er bevidsthed og kortlægning af virksomhedens styrker og svagheder vigtig, det kunne være ved at bruge SWOT-metoden.

Hvis du vil have inspiration til at komme videre kan du finde en metode i vores vidensbank.

 

Kunne du tænke dig at høre mere?

Er du interesseret i at høre mere, så kontakt mig i dag. Jeg er klar til at hjælpe.
Michael Poulsen
Partner
Del denne artikel
© Lederskabssupport ApS