Analyse af virksomheders måder at styre leverandører
- Leverandører

Mange tænker alt for traditionelt på, hvad en audit kan.
Audit er i mange virksomheder “slidt” og udføres ofte af personer med fokus på ISO systemer. Eftervisning af om procedurer bliver fulgt og om folk har forkert kultur.
Men baggrunden for at kalde på en audit bør sjældent være klassiske procedurer fejl.
Andre emner/temaer/områder er meget mere interessant.
Er du nysgerrig på et område i virksomheden, som kan forbedres, er der noget som ikke fungerer, er der tværfunktionelle processer, som ikke hænger sammen, er vores strategi bare luft, hvorfor oplever vores kunder reklamationer og meget mere.
Det er værd at huske, at det som udgangs samtidig bør redefineres, hvad en auditor kan og har af erfaringer og kompetencer.
Sammensætning af audit teams bør samtidig revurderes, således at de personer – som efterviser (auditerer) – har tilstrækkelig indsigt i emnet/temaet/området.
For at få værdi for den tid man anvender er dette langt vigtigere end at alle auditorer ved noget om ISO standarderne.
Der findes virksomheder, hvor audit begrebet er så upopulær, at det må erstattes af andre begreber og metoder, som kan skabe værdi – også selvom du overfor kunder eller certificeringsmyndigheder stadig kan anvende begrebet audit.