Forside / Værkstøjer / Strategi og ledelse / Interessent analyse – der virker

Interessent analyse – der virker

Hvor er det synd at interessentanalyser ofte ender med at blive et uproduktivt stykke papir med meget generelle oplistninger af grupper af aktører, som kan påvirke en virksomhed.

Virkeligheden er jo oftest, at ledelse og medarbejder faktisk arbejder meget aktivt med det de finder væsentligt.

Lad os tage et eksempel på kunder, som jo ofte er håndteret meget konkret og med mange handlinger i et CRM systemer.
Hvorfor skal de overhovedet med i en interessentanalyse.  Det er de jo alt for vigtige til som en interessentgruppe.

Du bør derfor tænke at interessent analyser mere beskæftige sig med det, som ikke gribes i andre systemer.
I forhold til salg kan det være indtrængning på nye markeder, hvor man kortlægger interessenter som kan hjælpe eller påvirke indtrængning på et marked.

Eller interessenter som påvirker medarbejdere, naboer, driften eller andre hvor man ikke helt har overblikket over risici og muligheder. Og måske ikke har identificeret hvem der har ansvaret.

Man bør altså lade risk management, interessent analyse og konkret aktivitet med ansvar og økonomi på det man ikke har i andre gode systemer.

Har du input eller synspunkter til værktøjet, så kontakt os gerne.

 

 

Materiale til download

Kunne du tænke dig at høre mere?

Er du interesseret i at høre mere, så kontakt mig i dag. Jeg er klar til at hjælpe.
Ole Overgård
Partner
Del dette indlæg

Læs også...

© Lederskabssupport ApS